بنی‌آدم...



   یادم می‌آید از بچه‌گی در مدرسه به ما می‌گفتند بر سر درب ورودی ساختمان سازمان ملل شعر مذکور و معروف و محبوب سعدی را نوشته‌اند و برای ما(!) ایرانیان(!) بزرگ(!) و همنوع‌دوست(!) بسی جای تفاخر دارد(!) چون سعدی از ماست(!).

  آقایی در پیام نوروزی خویش، این شعر سعدی را ذکر فرموده است و برای اینکه مبادا مخاطبین وی به صدق کلام وی شک کنند، نیمچه قسمی هم خورده است که "با تمام تار و پود وجودم به آن اعتقاد دارم". بر منکرش لعنت! چرا که جایزه‌اش را هم اخیراً گرفته و دیگر بهیچوجه جای شکی باقی نمانده است!

  چند روز پیش در محفلی ادبی بودم و فردی سئوالی را مطرح کرد که این شعر سعدی کدام روایتش صحیح است: "بنی‌آدم اعضای یکدیگرند" یا "بنی‌آدم اعضای یک پیکرند

  بعد از بحث عالمانه (و البته فاضلانه!) و دادن ارجاعات مطالعاتی توسط دوستان حاضر، شخصی گفت: والله بنی‌آدمی که ما در واقعیت داریم می‌بینیم، نه اعضای یکدیگرند و نه اعضای یک پیکرند!
 

۳ نظر:

ناشناس گفت...

Poem by Sa'adi, Great Persian Poet:

بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرينش ز یک گوهرند
چو عضوى به درد آورد روزگار دگر عضو ها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی

Translation of the Poem:

Human beings are members of a whole,
In creation of one essence and soul.

If one member is afflicted with pain,
Other members uneasy will remain.

If you have no sympathy for human pain,
The name of human you cannot retain.


http://persiancalligraphy.org/Applications-of-Persian-Calligraphy.html

ناشناس گفت...

سلولهای خاکستری از!!!!!!دلش گرفت

fafa گفت...

magar misheh selol haye khakestari az delesh bere..hahaha

ارسال یک نظر

» ابتدا نظر یا مطلب خود را نوشته، سپس در قسمت "نظر به عنوان" گزینهٔ " نام/آدرس اینترنتی" را انتخاب کرده و نام خود (یا نامی مستعار) را بنویسید. سپس بر روی "ارسال نظر" کلیک کنید.

» لطفاً مرتبط با مطلب، نظرتان را بنویسید و اگر سئوال یا پیامی غیرمرتبط با این مطلب دارید، از طریق ایمیل یا صفحهٔ تماس ارسال کنید.