کوانتوم و عرفان



    برای اینکه بحث مربوط به پادکست «تمثیل و مثال» را جمع و جور کنیم، این یادداشت را ایجاد می‌کنم تا همهٔ مطالب اعم از ویدیو، پادکست، نظرات، لینک‌های مرتبط و خلاصه هر چه هست را همگی اینجا بگذاریم. تا قبل از برگزاری جلسهٔ مربوط به آن، مطالب را در اینجا بنوعی مطالعه و بررسی کرده باشیم. در جلسه هم سعی می‌کنیم با بیان لُب و جان مطلب، ببینیم به چه نتیجه‌ای می‌رسیم و آیا می‌توانیم رابطهٔ خویشاوندی بین این دو پیرمرد پیدا کنیم یا خیر. 

   ۱. پادکست «تمثیل و مثال»: در این پادکست بنوعی طرح بحث شده است. کامنتهایی صوتی نیز روی این پادکست گذاشته شده است که با مراجعه به صفحهٔ اصلی آن، می‌توانید اصل پادکست و نیز کامنتها را بشنوید. همچنین دوستانی در بخش کامنتهای این پادکست نظراتی گذاشته‌اند که اگر یک نفر نیکوکار پیدا شود و همهٔ نظرات مربوط به این پادکست را از بخش نظرات پادکست‌ها بیرون بکشد و روی یک فایل Word برای من ایمیل کند تا بگذاریم اینجا، خداوند یک در دنیا صد در آخرت عوضش دهد! (این عوض نصیب جناب تبکم شد! ایشان فی‌الفور فایل نظرات را ارسال کردند و دستشان درد نکند. از این لینک می‌توانید دانلود کنید.)

  ۳. ویدیوی آزمایش فیزیک کوانتوم (ارسال شده توسط امین عزیز). این ویدیو در حقیقت اصل مطلب فیزیک کوانتوم را شامل می‌شود. بنابراین، محور اصلی بحث، این ویدیو است:

  ۴. ویدیوی Entanglement  (این ویدیو را هم امین فرستاده است):

    اگر دوستان هر نظر و نکته‌ای به ذهنشان رسید، یا مقاله و لینکی یافتند که فکر می‌کنند مفید باشد و مرتبط، می‌توانند در بخش نظرات همین یادداشت بنویسند و معرفی کنند. یا اگر کتابی یا ویدیویی بدستتان رسید، معرفی کنید.

    دوستانی ایمیل داده و گفته‌اند که بخش نظرات این سایت چون وابسته به سایت بلاگفا است "لذا به آن اعتباری نیست". شاید بهتر باشد دوستان از نظرات (احیاناً مفصل)ی که می‌نویسند، پیش خودشان یک نسخه کپی نگه دارند.

    دکمهٔ مربوط به این بحث را در ستون سمت چپ صفحه نیز گذاشته‌ام، برای مراجعهٔ سریع.

    سعی کنیم اصل تلاشمان متمرکز شدن بروی اصل بحث «ارتباط مطالب خود‌شناسی و عرفانی با بحث فیزیک کوانتوم (بالاخص ویدیوی ردیف ۳) باشد. همچنین بنظرم نکته‌ای که دوستی در بخش نظرات گفته بود، شاید اساسی‌ترین نقطهٔ ارتباط این دو باشد. نظر ایشان اینطور بود: "ارتباط جهان کوانتوم فیزیک و عرفان اینست که درهر دو جهان، کوانتوم فیزیک و عرفان شکلگیری و رفتارشان وابسته بنگرش من انسان است." نیز صحبتی که (بگمانم!) در جلسات شرح مثنوی ذیل "لو لاک لنا لما خلقنا الافلاک" شده بود.

---
تازه‌ها:

  + مهدی عزیز مقاله‌ای ارسال کرده است با عنوان "چرا فیزیک نمی‌تواند ابهامات مطرح در بحث کوانتوم را رفع نماید؟". این مقاله را دوستان می‌توانند از این لینک دانلود و مطالعه کنند.

  + دوست عزیزی مقاله‌ای با عنوان "شعر مولوی و انفجار بزرگ" ارسال کرده است. این مقاله را می‌توانید از این لینک دانلود و مطالعه کنید.