شیوهٔ رندان




   بعضی‌ها می‌خواهند جلسهٔ مثنوی‌خوانی در تهران، به آنها معرفی کنم. جلسات "خمر کهن" را توصیه می‌کنم. (انتهای این یادداشت را بخوانید.)

   در این جلسات، عده‌ای از دوستان اهل مباحث خودشناسی و عرفانی(نه بمعنای خیلی سنتی آن)، دور هم جمع می‌شوند و به مثنوی‌خوانی با تفسیری امروزی، شرح غزلیات حافظ، اشعار سهراب سپهری و بحث آزادهای متنوع می‌پردازند.

   محوریت داشتن مباحث و پرهیز از پراکندگی، تنوع موضوعات و جذابیت آنها بخصوص از جهت بروز بودن و چالش‌برانگیز بودن، حفظ پایهٔ علمی و سندیت مطالب ارائه شده، وجود دوستان اهل فرهنگ و دانش بدور از تعصب و تنگ‌نظری،  محیط دوستانه و صمیمی همراه با روحیهٔ پرسشگری و تحقیق، مدیریت شایسته و از همه مهمتر پذیرایی پر و پیمون، همه و همه رونق کیفی(به هر دو معنی!) این جلسات را روزافزون نموده است.

   از سنت‌های سودمند این گروه، اطلاع‌رسانی دقیق و سریع از طریق وبلاگ مخصوص گروه، و نیز ایجاد خبرنامه و امکان ثبت‌نام و دریافت اطلاعات جزئیات برگزاری هر جلسه چند روز قبل از آن است، همچنین ضبط فایل‌های صوتی و نوشتن گزارش هر نشست و قرار دادن آنها بطور یکجا در وبلاگ.

   در چند جلسهٔ اخیر گروه "خمر کهن" موضوعاتی بسیار پرسش‌برانگیز همچون "خرافات" به بحث آزاد گذاشته شد و مطالب و سئوالاتی با اهمیت مطرح گشت. توصیه می‌کنم در صورت علاقه، به فایل‌های صوتی آن جلسات(با موضوع "خرافات") و نظراتی که دوستان مطرح کرده‌اند، با دقت گوش دهید. نکات قابل تأملی مطرح شده است. حتی برخی از اعضای گروه به مطالعه و تحقیق اکتفا نکرده و روش نیمه‌میدانی اتخاذ کردند و از فالگیر و کسانیکه دست در این امور دارند دعوت کردند و آنها را به جلسه آورده  و گفتگویی آزاد برگزار نمودند.

   جلسات "خمر کهن" هر دو هفته یکبار عصر پنجشنبه برگزار می‌شود، تابستانها در فضای مصفای پارک طالقانی و زمستانها در کافه‌ای از کوافی(جمع "کافه" است!) کوههای درکه یا در مطب دکتر عظیم‌زاده.

   جلسهٔ هشتاد و یکم این گروه همین هفته پنجشنبه بناست برقرار شود. برای اطلاع دقیقتر یا ثبت‌نام و شرکت در جلسه، به وبلاگ "خمر کهن" می‌توانید سر بزنید. از من نشنیده بگیرید اما فکر کنم بساط افطاری هم برقرار است!
 
آپدیت یادداشت: جلسات «خمر کهن»، مانند هر گروهی و امتی، دوره‌ای داشت و تمام شد. فوریه 2015

۹ نظر:

3tar گفت...

وقتی جوان بودیم یکی از بازیهایی که خیلی دوست داشتیم بازی وسطی بود. بهترین قسمت این بازی هم وقتی بود که توپ را بل میگرفتیم. یعنی از فرصت استفاده میکردیم و توپ را از رقیب میگرفتیم و این خیلی حال میداد چون همه میگفتند که فلانی که بل گرفت خیلی زرنگه و خب زرنگی هم که از بچگی توی کله هامون کرده بودند که عالیه! خلاصه از همون بچگی آماده میشدیم که در جامعه مشغول "زرنگی" شویم!

حالا چون من خیلی وسطی ام خوب بود - اینجا هم یک بلی میگیرم و راجع کلاسهای مثنوی در دانشگاه استنفورد (Stanford) نزدیک شهر سانفرانسیسکو برای دوستانی که این طرفها هستند و علاقه دارند شرکت کنند یک تبلیغکی میکنم. (البته این کاف - کاف تحبیبه نه تصغیر! )

روز: پنجشنبه های هر هفته
زمان: ساعت هفت تا ده شب
مکان: سالن کابرلی طبقه دوم
تماس: MathnaviDiscourse-owner@yahoogroups.com
کلوپ: http://groups.yahoo.com/group/MathnaviDiscourse/

مدل برگزاری جلسات هم تقریبا مانند خمر کهن دوستان است.

پانویس گفت...

سه‌تار عزیز، یادم هست یکبار در یکی از جلسات شما شرکت کردم. خوب شد که معرفی کردی.
شما هم افطاری می‌دهید؟!

سوگند گفت...

در اين جلسه چيزي که خيلي دلچسب است، صميميتي است که بين اعضا گروه وجود دارد، حتي اولين بار هم که در جلسه شرکت مي کني، مثل اين است که دوستان را سالياني است که مي شناسي. خاطره بسيار شيريني از آن در ذهنم به جا مانده.
حيف که من ساکن تهران نيستم تا بتوانم در جلسات شرکت کنم. از اينجا به آقای عليزاده سلام می گويم.

خمر کهن گفت...

مقدم علاقمندان را گرامی می داریم
برای عضویت در گروه یاهو خمر کهن و ثبت نام، و دریافت اطلاعات مربوط به جلسات از طریق ایمیل، از لینک زیر اقدام کنید:
http://groups.yahoo.com/group/rendan_Balakesh/

مصطفی گفت...

چه عکس خاطره انگیزی! یادش به خیر باد. فکر کنم تابستان 87 است.
ضمنا سی دی سفری به چشم می خورد مربوط به بهار87. خاطره در خاطره شد!!

ساناز م. گفت...

ای کاش در کوالالامپور هم جلسه می داشتید آقای پانویس.

محمد گفت...

من هم در جلسه روز پنجشنبه شرکت خواهم کرد.
ممنون از اطلاع رسانی.

مصطفی علیزاده گفت...

خانم سوگند سلام و عرض ادب
از ابراز لطفتون ممنون.
برایتان آرزوی سلامتی دارم

ناشناس گفت...

سلام آقای علیزاده. من یکبار در جلسه خمر کهن شرکت کردم اما دیگر توفیق نیافتم...
خوشحالم هنوز برقراره.

ارسال یک نظر

» ابتدا نظر یا مطلب خود را نوشته، سپس در قسمت "نظر به عنوان" گزینهٔ " نام/آدرس اینترنتی" را انتخاب کرده و نام خود (یا نامی مستعار) را بنویسید. سپس بر روی "ارسال نظر" کلیک کنید.

» لطفاً مرتبط با مطلب، نظرتان را بنویسید و اگر سئوال یا پیامی غیرمرتبط با این مطلب دارید، از طریق ایمیل یا صفحهٔ تماس ارسال کنید.