جالینوس



    اصفهانیم، در گل‌گشت خمر کهن. به همراه عده‌ای از دوستان از ورودی میدان نقش جهان داریم بیرون می‌زنیم به سمت هتل عباسی تا عصرانه‌ای بزنیم و تازه شویم. راهنمای ما خانم سوگند عزیز است. درست نزدیک ورودی میدان یادم می‌افتد چند سال پیش که اینجا بودم عطاری‌ کوچکی را دیده بودم که روی شیشهٔ ویترین آن پر از برچسب و یادداشت دربارهٔ انواع گیاه‌ها و دارو‌ها بود. حتماً دیده‌ای.

    بخاطر می‌آورم و برای دوستان تعریف می‌کنم که روی یکی از برچسب‌های پشت شیشه نوشته شده بود که «این گیاه دوای انواع بیماری‌هاست» و همهٔ بیماری‌ها را لیست کرده بود: «سر درد، کمر درد، پا درد، کم اشتهایی، ریزش مو، کم‌بینایی، شورهٔ مو، دندان درد، ناراحتی معده و روده و کلیهٔ امعاء احشاء و...» خلاصه هر چه درد و مرض ممکن است بنظرت برسد را لیست کرده بود! درمان همه با یک گیاه!

    یکی گفت: این دارو چه تأویل عرفانی منطبقی دارد! آیا علاج و طبیب تمام دردهای روانی انسان هم توسط یک دارو و آن هم داروی عشق میسر نیست؟!

مرحبا ‌ای عشق خوش‌سودای ما
ای طبیب جمله علتهای ما

ای دوای نخوت و ناموس ما
ای تو افلاطون و جالینوس ما
    
   
    

۱۲ نظر:

امین گفت...

سلام پانویس جان و دوستان گرامی

زیباتر از این دوبیتی که نوشتی پیدا نکردم!

مرحبا ‌ای عشق خوش‌سودای ما
ای طبیب جمله علتهای ما

ای دوای نخوت و ناموس ما
ای تو افلاطون و جالینوس ما!!

یاد داستان "شکایت گفتن پیرمردی به طبیب از رنجوریها و جواب گفتن طبیب او را" افتادم

ممنونم

tabkom گفت...

با سلام

کاش عشق یک خاصیت حسی مثل عطر یک گل بسیار خوشبو یا یک منظره بدیع و زیبا در طبیعت و یا طعمی مثل عسل ناب داشت ..... ( در کودکی یکبار عسل ناب خوردم .... انفجاری از طعم را در دهان خود احساس کردم .... البته خوب من هم عسل نخورده بودم .... و برایم نو بود ..... اما عسلی بود که منحصرا از شیره گل تولید شده بود )................

منظورم این است که خیلی خوب بود اگر برای شناسایی کیفیت عشق، یک آدرس تقریبا همه فهمی در دست می‌بود .......
از قول آقای مصفا نمیدانم شنیدم یا خواندم که حالتی را وصف میکرد که برایش در پنج سالگی پیش آمده بود ...... شبی را که قرار بوده با گیوه های نویی که پدر برایش خریده بوده در فردا روزش به مهمانی در ده مجاور بروند ...... و تا صبح چند بار بیدار میشود و به گیوه‌های نو که بالای سرش گذاشته بود نگاه میکند و با شوق و عشق به فردایی که این کفش‌ها را خواهد پوشید و به مهمانی خواهد رفت فکر کرده بوده ....
یا عشقی که به جنس مخالف وجود دارد و ترکیبی درهم از غریزه و حس زیبایی دوستی و نیاز به جفت و ........ که البته مراتب آن هم متفاوت است ......

اما در همه این موارد انتظاری وجود دارد و طلوع و غروبی مشاهده میشود .... یعنی همه جانبه و پرکننده نیست .... و فقط شاید بتوان به عنوان یک مشتی که نمونه خروار است، به آن اشاره کرد ...... شاید !!!

ممنون

خاله بهار گفت...

اگه بخواهیم با این داستان قیاس کنیم، چون یک دارو دوای همه دردها نیست پس عشق هم نمیتونه دوای همه درد ها باشه.

ناصر گفت...

خاله بهار گرامی این فقط تمثیل است! شما باید روح مثال را بگیرید نه اینکه واقعیت آن را به تاویلی که از آن می شود تعمیم دهید.
این دام همان دامی است که در مثنوی نیز بکرات از آن صحبت شده و هشدار لغزیدن داده است:
زید و عمرو از بهر اعراب است ساز / گر دروغ است آن تو با اعراب ساز
که آقای پانویس در بسیاری از جلسات از آن صحبت کرده اند.

گر بگوید زان بلغزد پای تو / ور نگوید هیچ از آن ای وای تو

ور بگوید در مثال صورتی / بر همان صورت بچفسی ای فتی

سان شان گفت...

سلام
بله عشق درمان همه دردهای روانیست اما می گویند با خود عشق که درد بی درمان است چه باید کرد ایکاش به راحتی خوردن نقل سپیدی بود که دخترکی ناز با شوق و بی خیالی بر دهان میگذارد.

رها گفت...

من هر وقت از لحاظ روحی متزلزل میشه به عنوان درمان چند روز به جلسات شرح مثنوی پانویس عزیز گوش میدم و یه دوره ای از درسهای گفته شده میکنم برای من درمان فوری حاصل میشه

یگانه گفت...

سلام به همه دوستان
تا زمانی که(من و برای من) در روابط ما حاکمه عشق خودش کلی درده.
همه ما بنوعی درد عشق رو حس کرده ایم یا عشق به والدین باشه یا به جنس مخالف یا فرزند یا مادیات..... اولش همه چی زیباست اما همین که با اون چیز یا شخص هم هویت شدیم دردها شروع می شن .
دردها خودشون با ماحرف می زنن اگر کمی دقیق باشیم به ما نشون میدن که کجای کارمان اشتباه بوده . با چه چیزی هم هویت شده ایم که نبایدمی شدیم.
با شناخت و حذف منیت هایمان پا در جاده عشق می زاریم اون موقع تازه عشق و شادی حاصله از ان رو می تونیم درک کنیم و میزان درک عشق هم بستگی به خلوصمان داره.

قطره گفت...

[گل]

morteza deyanatdar گفت...

با سلام و عرض ادب و احترام
مرتضی میگه:

یاران بخـدا که بی وفـایـی نکنید
با عاشق دلخسته جدایی نکنید
یا ایـنکـه وفـا کـنیـد تا آخـر عـمر
یـا ایـنکـه از اول آشـنـایـی نکنید



همین!!!

---
چه شده آقا مرتضی؟

نوژا گفت...

سلام
من آخر نفهمیدم
که
اگر میداد لیلی کام مجنون / کجا افسانه می شد نام مجنون

و بهد هم بی وفایی

به نظر اوشون که ...
اوشون اصلا نظری ندارد فقط گیج شد .


بالام جان اصلا بیا جهانی خراب کن
بکشن بکشن دیگه
یا یا خودش بکشن یا بشکون
فکر کنم هر دوش قشنگه
یکی زیبایی در درد دارد و دیگری زیبایی در بی خبری و شادی و بی وفایی

morteza deyanatdar گفت...

با سلام و عرض ادب و احترام
مرتضی میگه:

ای عزیز پرسیدی که چه شده؟
بدان که:

باز هوای وطنم وطنم آرزوست
تکیه به.............................

همین!!!

یک نفر گفت...

ای طبیب جمله علتهای ما

طبیب جمله علتها !

مرسی!!

ارسال یک نظر

» ابتدا نظر یا مطلب خود را نوشته، سپس در قسمت "نظر به عنوان" گزینهٔ " نام/آدرس اینترنتی" را انتخاب کرده و نام خود (یا نامی مستعار) را بنویسید. سپس بر روی "ارسال نظر" کلیک کنید.

» لطفاً مرتبط با مطلب، نظرتان را بنویسید و اگر سئوال یا پیامی غیرمرتبط با این مطلب دارید، از طریق ایمیل یا صفحهٔ تماس ارسال کنید.