پرسئوس و آندرومدئا




   امروز در سینما فیلم Clash of the Titans را دیدم. این فیلم فانتزی بر اساس اسطوره‌های یونانی ساخته شده و شاید بهمین خاطر داستان آن هم جذاب و نسبت به دیگر فیلم‌های سطحی هالیوود(همچون اوتار) دارای محتوایی است، بهرحال. بلحاظ تکنولوژی تصویری و بکار بردن گرافیک کامپیوتری نیز جالب توجه بود، مخصوصاً نسخهء سه بعدی آن یا همان 3D .

   اسطوره‌های یونانی در بسیاری از فرهنگ‌ها ریشه دوانده‌اند و حتی داستان زندگی مسیح بسیار شبیه همین اسطورهء پرسئوس است! والعاقل یکفیه الاشاره!

   داستان پرسئوس و آندرومدئا و همچنین سر مدوسا سوای ارزش بررسی بلحاظ شناسایی اساطیر یونانی، ارزش نگاه و تأویل عرفانی هم دارند. نمی‌دانم آیا این کار انجام شده و چنین نگاهی به آن شده است تابحال یا خیر. گمان نمی‌کنم، چون در فهرست کتاب‌های پدر(بزرگ!) اسطوره‌شناسی جناب جلال ستاری که رد پایی از بررسی این داستان ندیده‌ام.

   وقتی نوجوان بودم، حدود یازده دوازده ساله، برای یادگیری زبان انگلیسی کتاب‌های داستان کوچک می‌خواندم. یکی از آنها The Greek Stories بود (یا نامی شبیه به این) و یکی از داستان‌هایش همین حکایت پرسئوس و آندرومدئا بود. دو پسر عمهء عزیز داشتم و دارم که کودکانی بسیار مشتاق برای شنیدن داستان‌های افسانه‌ای بودند و من برایشان این افسانه را با آب و تاب تمام تعریف می‌کردم. بگمانم اگر هادی و محسن الان هم این فیلم را ببینند، با آنکه صحنه‌پردازی‌های آن عالی است، برایشان به آن جذابیتی نباشد که هنگام کودکی عصرها در خانهء پدربزرگمان می‌شنیدند.

   این دو کودک البته الان دو مرد جوان شده‌اند و در حال تبدیل شدن به چهار نفرند!


۳ نظر:

محمد گفت...

پرسئوس در ویکیپیدیای انگلیسی:

http://en.wikipedia.org/wiki/Perseus


مدوسا در ویکیپیدیای انگلیسی:

http://en.wikipedia.org/wiki/Medusa


با تشکر.

فاطمه افشاراحمدي گفت...

با سلام خدمت جناب پانویس
من تازگی ها با شما و سایتتون و کارهاتون آشنا شدم و چند وقتیه که در حال گوش کردن به جلسات مثنوی خوانی تون هستم
جا داره همینجا یه دست مریزاد بهتون بگم
ممنون
داستان پرسئوس یا همون در زبان فارسی بِرساووش که یکی از اسطوره های یونانیه یکی از زیباترین داستانهای نجومی هم هست. با توجه به زمینه کاریم که نجومه خیلی از این پست خوشم اومد و خواستم ازتون بخاطر معرفی این فیلم هم تشکر کنم
ممنونم

ناشناس گفت...

سلولهای خاکستری کودک سی پی یو نداره مثل بوشوک یه اخ جون میگن و میپرن بغل دوست و دشمن

ارسال یک نظر

» ابتدا نظر یا مطلب خود را نوشته، سپس در قسمت "نظر به عنوان" گزینهٔ " نام/آدرس اینترنتی" را انتخاب کرده و نام خود (یا نامی مستعار) را بنویسید. سپس بر روی "ارسال نظر" کلیک کنید.

» لطفاً مرتبط با مطلب، نظرتان را بنویسید و اگر سئوال یا پیامی غیرمرتبط با این مطلب دارید، از طریق ایمیل یا صفحهٔ تماس ارسال کنید.