چند خبر



۱. مدتی است خانم یاس جملاتی از آن عاموی هندی را در صفحه‌شان(بنام "فطرت و اندیشه") منتشر می‌کنند. ایشان همچنین جملاتی قصار برگرفته از آثار آقای مصفا را در وبلاگ و صفحهٔ فیسبوک آقای مصفا منتشر می‌کنند. دوستان می‌توانند به هر یک از صفحات مذکور مراجعه کنند، عضو شوند و استفاده کنند.

   بهتر است از جملات قصار فقط در صورتی که اصل مسئله را آگاه شده‌ایم، استفاده کنیم. آن هم صرفاً جهت بیدار و آگاه بودن. می‌پرسی اصل مسئله چیست؟ هم در کتابهای مصفا و هم در جلسات شرح مثنوی معنوی از اصل مسئله صحبت شده است.


۲. جناب تبکم جلسات یازده تا بیستم شرح مثنوی را نیز همراه با فهرست‌بندی موضوعی خلاصه‌برداری کرده‌اند. دوستان می‌توانند از لینک زیر، این خلاصه‌برداری‌ها را دریافت کنند.


خلاصه‌برداری‌های قبلی ایشان را می‌توانید با مراجعه به انتهای صفحهٔ جلسهٔ ۱۵۶ دریافت کنید. همچنین جناب تبکم در گروه فیسبوکی شرح مثنوی نیز خلاصه‌برداری‌ها را بمرور دارند منتشر می‌کنند.


۳. آقا داود فایل‌های مربوط به بحث اعتیاد(برگرفته از صحبتهای آقای مصفا) و خلاصه‌برداری‌ از لم‌های دو کتاب "انسان در اسارت فکر" و "رابطه" را اصلاح و ویرایش جدید کرده‌اند. دوستان می‌توانند دو فایل مذکور را از لینک‌های زیر دریافت و مطالعه کنند.



   همچنین ایشان جلسات اول تا بیست و دوم شرح مثنوی را نیز جدیداً خلاصه‌برداری مبسوط و دقیقی کرده‌اند که بمرور در همین وبلاگ منتشر خواهند شد. مانند پارسال، که خلاصه‌نویسی‌های ایشان در یادداشت‌های جداگانه منتشر شدند.

   آقا داود دربارهٔ خلاصه‌برداری‌های تهیه شده توسط ایشان نوشته است: "خلاصه‌برداری این جلسات هم بر سیاق خلاصه‌های سری قبل است. با این تفاوت که تا حد امکان املای کلمات و در صورت لزوم معنی آنها بخصوص در ابیات، ترتیب جملات بویژه در جاهایی که شارح برای روشن‌ شدن یک موضوع برای مخاطب، بارها جملات و نکاتی را تکرار می‌کند و همینطور اعراب‌گذاری بخصوص در ابیات رعایت شده است. به نظر نگارندۀ این خلاصه‌ها، صحبت‌های شارح، تماماً مفید و در جهت موضوع مورد بحث در داستان و جلسه مربوطه بوده، بنابراین تقریباً ۱٠٠% صحبت‌ها در این فایل‌ها آورده شده است. 

   بخش "پرسش و پاسخ" و همینطور "صحبت‌های شارح جلسه" هم که در برخی جلسات بود، بصورت جداگانه در آخر داستان و در پاراگراف‌های جداگانه آورده شده است. قسمتی هم را در پایان هر داستان اضافه کرده‌ام با نام "پیام داستان"، که بیشتر به این هدف بوده که خصوصیت نفس مطرح شده در هر داستان و لم و راهکار ــ که در پاراگراف دوم "پیام داستان" آمده ــ و همینطور صحبت‌ها و نکات کلیدی بصورت خلاصه و مجزا در این بخش در پایان هر داستان بیاید".

همانطور که گفتم، خلاصه‌نویسی‌های جدید ایشان بتدریج در این سایت منتشر خواهند شد. 

   خلاصه‌نویسی‌های قبلی آقا داود(و نیز ندا خانم) را ذیل موضوع "مطالب دوستان" و هم از این لینک می‌توانید دریافت کرده و بخوانید:



۴. دوستان در تدارک سفری تابستانی هستند. این سفر "بصورت جمعی کوچک" قرار است باشد و احتمالاً یا به کردستان یا به آذربایجان یا به کرمانشاه خواهد بود. تاریخ احتمالی شروع سفر، حوالی اوایل شهریور است، یعنی حدود ۲۳ یا ۲۵ آگوست. هنوز تاریخ آن قطعی نشده، اما احتمالاً همین حدود خواهد بود. تاریخ و برنامهٔ دقیق سفر، در صورت قطعی شدن، مدتی دیگر اعلام خواهد شد. گفتم فعلاً زمان تقریبی را بگوییم تا دوستانی که مایلند همسفر شوند اطلاع داشته باشند و بفکر مرخصی گرفتن باشند. بخصوص دوستانی که از خارج از ایران می‌آیند.


۵. خانم پرمای عزیز کتاب "زندگی و مسائل" آقای مصفا را بطور کامل خوانده‌اند و دوستان سایت کتابهای صوتی خودشناسی روی سایتشان قرار داده‌اند. دوستان می‌توانند این کتاب صوتی را گوش کنند.

۶. بدوستان توصیه می‌کنم فیلم‌های صحبتهای بسیار مفید آن عاموی مذکور، که در یوتیوب فراوان است، را با دقت و حوصله تماشا کنند. زبان انگلیسی‌اش خیلی روشن است و دشوارفهم نیست. اصلاً متن بیشتر سخنرانیهایش روی سایتش هم هست.

   بسیار مفید است که هنگام گوش دادن به حرفهایش، آنها را با آنچه دربارهٔ خودشناسی و عرفان از قبل می‌دانم، تحلیل و تطبیق نکنم. فقط بشنوم و هنگام شنیدن، به درونم و مکانیسم ذهنم توجه کنم. این راه صحیح ارتباط با مطالب خودشناسی‌ست. نه صرفاً درک عقلی، مانند خواندن مطلبی فلسفی و تئوریک و انواع نظریه‌های روانشناسی. و نه سعی در یافتن انطباق حرفهای او با حرفهای مولانا و فلان عارف و فلان شاعر و فلانی و فلانی.

والسلام.


---